Zo trek je de aandacht!

Zo trek je de aandacht!

Om in een wereld vol prikkels en afleiding in de aandacht te komen als succesvol merk is een pittige uitdaging. Het tot stand brengen van een sterk logo of een gebruiksvriendelijke website voor je merk is tegenwoordig niet voldoende. Dagelijks ontvangen we ontelbare prikkels. Bijvoorbeeld als we over onze Facebook tijdlijn scrollen of het treinstation passeren. Hoe werkt aandacht eigenlijk? En hoe kunnen we als merk de aandacht trekken van ons publiek? 

HOE WERKT AANDACHT?

We denken dat we alles in onze directe omgeving kunnen waarnemen als we goed opletten. Laten we testen hoe onze aandacht werkt met het volgende YouTube filmpje. Tel hoevaak het witte team de bal overspeelt: 

En ben je geslaagd voor de aandachtstest? Omdat je bezig bent met het uitvoeren van die éne taak, waarbij je oplet op een selectie uit het beeld, merk je dus niet alles op. De hoogleraar Sociale Wetenschappen en Psychologische Functieleer dr. Van der Stigchel omschrijft aandacht als ‘Het mechanisme dat ervoor zorgt dat we een selectie maken uit alle beschikbare informatie en alleen deze informatie verder te verwerken.’ Met andere woorden: Alle beelden vallen wel op ons netvlies, maar we kunnen maar een gedeelte verwerken.

AANDACHT TREKKEN 

Ons brein signaleert afwijkende vormen of kleuren en onze aandacht wordt daar dan automatisch direct op gericht. Hoeveel iets opvalt wordt bepaald door de mate waarop een kleur, vorm en grootte afwijkt van de omgeving. Aandacht wordt niet alleen getrokken door afwijkende vormen of kleuren in onze omgeving. Aandacht wordt ook bestuurd vanuit onze hersenen, waardoor niet iedereen hetzelfde reageert op bepaalde visuele informatie. Situaties wanneer ons brein onze aandacht stuurt:

  • De context of de situatie bepaald waar de aandacht op wordt gericht (contextual cueing). Wanneer een auto voor de consument op de snelweg plots op zijn rem trapt.
  • Op basis van eerdere ervaringen. Wanneer je bericht hebt gekregen dat iemand zwanger is, valt een post over zwanger zijn en baby kleertjes bijvoorbeeld veel sneller op (priming).
  • Als aandacht is aangeleerd om een veelvoud van patronen te herkennen. Zoals schaakgrootmeesters die de opstelling van een schaakbord in een fractie van een seconde kunnen herkennen.
OPVALLEN DOE JE ZO 

We kunnen maar aan selectief aandacht besteden aan alle visuele beelden alledag. Een merk dient daarom te zorgen dat de communicatie opvalt tussen andere prikkels en er rekening mee houden dat de gegeven informatie ook verwerkt kan worden. Maar hoe kan een merk opvallen? De beste manier om op te vallen is je te onderscheiden van de branche door een andere uitstraling of een ander moment te claimen. 

Een merk dat afwijkt in zijn voorkomen van de andere merken is hieronder te zien. Welk koffiemerk valt volgens jou het meest op?

 

In koffiemerken wordt bijvoorbeeld de kleur rood veel gebruikt, gezien deze kleur geassocieerd wordt met passie, liefde en korting. Met een rood logo val je in deze sector dus niet erg op. Weet met een afwijkende kleur de aandacht te pakken. Consumenten herkennen hierdoor je merk aan de onderscheidende kleur van het logo. De visuele identiteit, zoals kleur, font of iconen, stimuleert om de link in je hoofd te leggen met het merk. Kort gezegd: de mentale beschikbaarheid van je merk groeit. Zorg dragen voor uitgesproken merkidentiteit is daarom essentieel.

Een andere aanpak om de aandacht te trekken is fysieke beschikbaarheid. Onderscheid je als merk door een andere aanpak in het claimen van een moment. Wees fysiek aanwezig als merk op het moment dat het ertoe doet. Bijvoorbeeld bij relevante behoeftensituaties waarbij men aan het merk zou mogen denken. Momenten als onderweg zijn, bij het zien van een regenboog of met vrienden. Of neem een bank die al een Hypotheek kan afsluiten zonder vast contract of als je zzp’er bent. 

EEN ANDER NADOEN IS ZO GEPIEPT

De afgelopen jaren heeft KRAGE verschillende merken ontwikkeld en bestaande merken geupgrade met een merkidentiteit. De beste manier om op te vallen is dus je te onderscheiden van de branche. Want als jij je gedraagt in de stijl van de branche, dan maak je waarschijnlijk geen reclame voor jouw merk, maar voor de hele branche.

Wil je weten waar jouw kansen liggen om op te vallen als merk, expert Kristel Peijnenborg gaat graag met je in gesprek. info@krage.nl

Bronnen:
Stigchel, S. van der (2016), Zo werkt aandacht (opvallen en zoeken in een wereld vol aandacht). Maven Publishing, Amsterdam.

Geen reacties

Post a Comment

MEER NIEUWS